| Főoldal : Játék és versenyszabályok |
Játék és versenyszabályok
A hétvégei "A" kategóriás versenyen több hangos vita kerekedett a szabályok nem megfelelő alkalmazása miatt. A félreértések elkerülésére végett, közszemlére bocsájtom a darts SPORT, játék és versenyszabályzatát, ajánlom minden játékos, vezető és versenyrendező figyelmébe.
Az utóbbi időben több olyan esemény történt, amely arra enged következtetni, hogy sokan nincsenek tisztában a szabályokkal. A további problémák megelőzése végett most mindenki számára elérhetővé teszem, remélve ezek után, alapdolgokon nem kell személyeskedésekbe torkolló vitákba bonyolódni senkinek. A szabályok világos és érthető módon megfogalmazzák, mit lehet és mit nem, innentől csak be kell tartani és tartatni!
Valamint szeretném ha tudnátok, jelenleg 18 fő rendelkezik darts játékvezetői képesítéssel, - köztük jómagam is - , akik ezekből a szabályokból gyakorlati ás elméleti vizsgát tettek.
A Magyar Darts Szövetség játék- és versenyszabályzata Játékszabályok
1.0 Darts tábla:
1.1 Minden darts tábla, ami steel darts versenyeken használható a következőképpen nézzen ki.
rost típusú 1-20-ig terjedő szektorokra felosztott belső központi gyűrű (Bull eyes), ami 50 pontot ér külső központi gyűrű (Bull), ami 25 pontot ér külső gyűrű a dupla, ami a szektor kétszeresének megfelelő értéket adja belső gyűrű a tripla, ami a szektor háromszorosának megfelelő értéket adja drót, ami az értékeket (szektorokat) elválasztja egymástól, együtt egy hálót alkot, legyen a darts tábla elejére rögzítve olyan formában, hogy laposan feküdjön a darts táblán méretei a következők legyenek: Dupla és tripla gyűrűk belső szélességének mérete 8 mm 25 pontot érő gyűrű belső átmérője 31,8 mm 50 pontot érő gyűrű belső átmérője 12,7 mm Külső széle a dupla gyűrűnek a középpontig 170 mm Külső széle a tripla gyűrűnek a középpontig 107 mm A darts tábla teljes átmérője: (+- 3 mm) 453 mm A háló drótjainak átmérője 1,6 - 1,8 mm 1.2 A darts táblát úgy állítsuk be, hogy a 20 számmal jelölt szektor legyen a sötétebb színű a két színből, és középen, a tábla tetején helyezkedjen el.
1.3 A játékos vagy a játék vezetője kérheti a tábla cseréjét vagy mozdítását a játék kezdése előtt vagy közben, mindig az ellenfél beleegyezésével. Ilyen cserék vagy mozdítások történhetnek a játszmák és a szettek között, és csak a verseny kirendelt hivatalnoka végezheti el.
1.4 A táblát úgy helyezzük el a falon, hogy a középpontja 1,73 méter magasan legyen.
2.0 A dobóléc:
2.1 A dobóléc méretei 38 mm magas és minimum 610 mm, maximum 1000 mm hosszú. Elhelyezés a táblától 2,37 m távolságra, horizontális síkban a darts tábla középpontjától lelógatott függősúly tengelyvonalában.
2.2 Az átfogó távolsága a bull középpontjától a dobóléc közepéig 2,93 m legyen. A játékosnak vagy a csapat hivatalnokának, vezetőjének jogában áll ellenőrizni a dobóléc méreteinek és elhelyezésének helyességét játék előtt vagy közben, mindig figyelembe véve az ellenfél vagy a csapat véleményét. Az ilyen mérések és igazítások mindig játékok vagy játszmák között történhetnek és ezeket a versenyhivatalnokok (versenybírók) végezhetik.
2.3 Minden darts testület fel van hatalmazva, hogy igazítsa a darts tábla magasságát, vagy a dobóléc hosszát, hogy az megfelelő legyen mozgássérült versenyzők részére.
3.0 Világítás:
3.1 A versenyen minden darts tábla megfelelően, jó pozícióból legyen megvilágítva, legalább 100 watt erőséggel.
3.2 A darts táblák, melyeket a döntőben használnak legalább két oldalról legyenek megvilágítva, minimum 100 watt erőséggel.
3.3 Minden lámpát úgy kell elhelyezni, hogy ne zavarja a játékos látását, amikor a dobólécnél áll.
3.4 A végső döntőnél a megvilágítás lehet támogatva fényszórókkal, de nagy figyelmet kell fordítani arra, hogy ezek használata ne okozzon árnyékot a darts táblán.
4.0 A dart:
4.1 Hossza nem lehet több mint 30,5 cm, a súlya nem lehet több mint 50 gr.
4.2 Minden dartnak legyen tű alakú hegye, ami a testhez rögződik. A test hátsó végénél legyen a tollszár, amihez a tollat rögzítik.
4.3 A dartkészlet három darabból áll.
5.0 A dobás:
5.1 Egyszerre egy dartot dobunk, kézzel-kézből.
5.2 A dobás maximum három dartsot tartalmaz.
5.3 Ha a játékos dobás közben megérinti a már táblában lévő dartot, a dobás befejezettnek minősül.
5.4 A táblából visszapattanó dartokat nem szabad újra eldobni.
5.5 Minden dart, ami a táblából kiesik a dobás befejezése előtt, és a földről felvett dartok nem számítanak bele a dobott értékbe.
5.6 Azt a dartot, ami a játékos kezéből kiesik ( nem dobás közben ) a játékos felveheti és eldobhatja.
5.7 Ha a dobóvonalat a játékos átlépi, mielőtt a három dartot eldobta volna, a dobás sorozat befejezettnek kell tekinteni.
5.8 Dobás közben a játékos nem állhat a dobólécre, csak úgy dobhat el dartot, ha a lába a dobóléc mögött van.
5.9 Ha a játékos a dartját nem a dobóléc mögül közvetlen, hanem attól jobbra vagy balra állva kívánja eldobni, ügyeljen arra, hogy a lába soha ne lépje túl a dobóléc képzeletbeli meghosszabbított vonalát. Folyamatosan a dobóléc mellől a dobásokat elvégezni nem lehet.
5.10 Bármely játékos, aki megsérti a 4.8 ill. a 4.9 pontban leírtakat, a bíró figyelmezteti a csapatvezető jelenlétében ezt követően ehhez hasonló esetben a találat érvénytelennek minősül.
6.0 Találat:
6.1 A verseny szabályzata kell, hogy tartalmazza versenyszámot (úgy mint 501, 701 vagy 1001) A találatokat az adott számok valamelyikéből vagy az előző dobás után maradt összegéből kell levonni.
6.2 A találat akkor érvényes, ha a dart hegye a táblában bent marad vagy pedig érinti a darts tábla felszínét a dupla kör külső drótján belül addig, míg a dobást befejezik a találatot bemondják és bejegyzik.
6.3 A találat érvényes a drótok belső oldalán abban a szektorban, ahol a dart beleállt vagy érinti a darts táblát.
6.4 A dartokat kiveheti a táblából a játékos, de csak azután, hogy a találatot a bemondó bemondta, a beíró beírta.
6.5 A találat értékének megállapítása elleni tiltakozás, miután a dartokat a táblából kihúzták nem elfogadható.
6.6 Számolási hibák, amennyiben a következő játékos befejezte dobását, úgy maradnak, ahogy az írótáblára fel lettek írva.
6.7 A fennmaradt szám összege tisztán és olvashatóan legyen feltüntetve a írótáblán, szemmagasságban a játékos és a bíró előtt.
6.8 A bíró nem mondhatja, hogy milyen kiszálló szükséges a játék befejezéséhez, csak a fennmaradt összeget illetve az épp dobott találat értékét közölheti a dobó játékossal.
6.9 A bíró a maradványt köteles 235 ponttól a dobó játékost tájékoztatni.
6.10 A bíró vezeti a játékot, és ha szükséges megtárgyalhat dolgokat a verseny hivatalnokaival, mielőtt végleges döntést hozna.
6.11 A dobólécnél álló játékos dobása ideje alatt bármikor kérdezheti a bírót a találatról vagy hogy még mennyit kell dobnia.
7.0 Kezdés és befejezés (01-es játékok esetében):
7.1 A kezdés jogának eldöntése történhet pénzfeldobással vagy bullra dobással. Pénzfeldobás esetén egyenlő állásnál a döntő játszma előtt bullra dobással döntenek a játszma kezdési jogáról. Az a játékos dob először bullra aki az első játszmát kezdte. Minden bullra dobásnál: a játékosok egy-egy dartot dobnak a bullra. A játszmát az a játékos kezdi, aki közelebb dobott a tábla középpontjához. Amennyiben a játékos a bullt vagy a duplabullt talál el, dartját ki kell húznia a táblából. Ha az ellenfél is hasonló eredményt ért el, még kétszer, felváltott sorrendben dobnak a középpont felé. A harmadik kísérletnél a bullban álló dartot is a táblában kell hagyni. A bíró dönt a kezdési sorrendről, illetve újradobást rendel el, ha nem tudja megállapítani, melyik dart van közelebb a bullhoz.
7.2 Minden játék egyenes kezdéssel indul, ami azt jelenti, hogy a játékosnak a külső, duplát jelző dróton belülre kell a dartját dobni.
7.3 Minden játék dupla befejezésű. Ez annyit jelent, hogy a győzelem eléréséhez valamelyik dupla szektorba, dupla bullba kell a dartját dobni úgy, hogy a dobás értéke adja meg a befejező kiszálló értékét.
7.4 A besokallási szabály a következő: ha a játékos magasabb pontszámot dob, mint szükséges a játék befejezéséhez, vagy a játék befejezéséhez szükséges számot dobja meg anélkül, hogy duplát dobna, vagy csak 1 marad akkor az a dobás, nem számít, és az eredmény azonos marad a dobás megelőzőjével.
7.5 Ha a játékos az első vagy második eldobott dartjával besokallt, a következő dartját nem dobhatja el a táblára, mert ebben az esetben azt a szettet vesztettnek nyilvánítja a versenybíró.
7.6 A kiszálló dobás, vagy a játékot befejező dobás akkor érvényes, amikor a játékos elérte a kívánt számot, és a dartok a táblában maradtak a kivételig.
7.7 Abban az esetben, ha a bíró a játékot befejezetnek nyilvánította, de tévedett, ennek folytán a dartokat a játékos a táblából kihúzta, ha nem volt mind a három dart a játék befejezéséhez felhasználva, a bíró visszahelyezheti az eldobott nyilat vagy nyilakat (2) és a játékos befejezheti a játékot.
7.8 Az a játékos aki eléri a játék befejezéséhez a szükséges dupla értéket, nyertesnek minősül, legyen az közjáték vagy játszma.
7.9 Ha a játékos dobás közben megérinti a már táblában lévő dartot, a dobás befejezettnek minősül.
7.10 A játékot fel kell osztani szettekre a következőképen: 3-ból a legjobb, 5-ből a legjobb, 7-ből a legjobb stb. Az első játékos aki a szettek többségét megnyeri az lesz a játszma győztese és ha még van fennmaradt szett az nem szükséges lejátszani.
8.0 Gyakorlás, bemelegítés:
8.1 Minden játékosnak joga van 6 dart eldobására az első játszma előtt, a mérkőzésre kijelölt táblán. Ezen kívül nem lehet több gyakorló dobás a bíró engedélye nélkül.
8.2 Nem szabad gyakorolni az üresen maradt táblákon, miután a verseny elkezdődött.
8.3 A verseny résztvevői számára külön gyakorlásra, bemelegítésre szánt táblákat kell biztosítani.
9.0 Versenyjáték:
9.1 A versenyeken minden játékos köteles szervezők és a versenyhivatalnokok utasításait követni.
9.2 A versenyre kijelölt területen a versenyzőkön kívül csak a bíró, a találatjegyző tartózkodhat.
9.3 A játékos előtt, amikor dob csak a bíró és a találatjegyző tartózkodhat.
9.4 A játékos előtt lévő hivatalnokok korlátozzák mozgásukat a minimálisra, amikor a dobás történik.
9.5 A dobó játékos ellenfele minimum 60 cm-re tartózkodjon a dobó játékos mögött.
9.6 Kiemelt döntőknél a játékosok a rendezők felügyelete mellet játszanak és dobások között úgy helyezkedjenek el, hogy ne zavarják ellenfelüket és biztosítsák, hogy a játék látható legyen a közönség és/vagy a tv kamerák számára.
9.7 Minden találatot érintő tiltakozást a bírónak kell tolmácsolni mielőtt a tiltakozó játékos újra dobna. Minden tiltakozást a bírói döntéssel kapcsolatban vagy az ellenfél etikátlan viselkedésével kapcsolatban vagy más egyéb zavaró tényezőt jelenteni kell a versenybizottságnak. Dönteni a helyszínen kell, mielőtt a meccs folytatódna. Későn érkezett tiltakozásnak helye nincs.
9.8 Ha a játékos felszerelése megrongálódik vagy elvész dobás közben, a játékosnak 3 perce van hogy megjavítsa, vagy új felszerelést szerezzen be.
9.9 Ha a meccs közben a játékosnak sürgős oka van a távozásra, a bíró diszkréten elengedheti 5 percre.
10.0 Magatartás:
10.1 A verseny ideje alatt és ezen belül a játékok közben adják meg a tiszteletet az ellenfélnek. Tartsák vissza magukat az ellenfelet sértő vagy az ellenfelet a dobásban bármi módon zavaró megnyilvánulástól. Tartózkodjanak a durva beszédtől vagy az illetlen, sértő viselkedéstől. Legyenek sportszerűek (nem lehet meccset leadni, játékot késleltetni, az ellenfelet bármilyen fizika vagy szellemi módon a játékban zavarni).
10.2 A tábla és a dobóléc és a kijelölt "biztonsági sáv" által határolt területen belül tilos:
szeszesital fogyasztása dohányzás (lehetőleg az egész játéktérben) bármilyen durva pótcselekvés (dart eldobása, használati tárgyak rugdosása-csapkodása) az ellenfél játékénak a minősítése (kivétel egy-egy szép dobásnál a gratuláció) 10.3 A szólítás után a dobóállásnál való megjelenésre 3 perc áll rendelkezésére a játékosnak.
10.4 Az eldobott nyilak kihúzása után a versenyző köteles oldalra kilépve, úgy elhagyni a dobóterületet, hogy a dobáshoz beállt ellenfelét ne zavarja.
10.5 A magatartási szabályok megsértőit az ellenfél köteles figyelmeztetni ezután élhet panasszal a bírónál, a versenybizottságnál.
10.6 Az a játékos, aki a fenti pontokban (10.1-10.5-ig) leírtakat megsérti, szégyent hoz a darts sportra, ezért a vétség súlyosságától és gyakoriságától függően az alábbi büntetésekkel sújtható:
figyelmeztetés játszma elvesztése játék elvesztése adott versenyről való eltiltás eltiltás (a Fegyelmi Bizottság határozata alapján) 10.7 Ha a vétkes játékos vagy a csapatvezetője azonnal reklamációval él az ítélet ellen a WDF képviselője (a Verseny Bizottság elnöke) dönt, akinek döntése végleges és visszavonhatatlan.
11.0 Ruházat:
11.1 A verseny szervezője a versenykiírásban meghatározhatja a játékosok öltözetét. Javasolt öltözet: nem farmer jellegű, lehetőleg sötét színő szövetnadrág (hölgyeknek nadrág vagy szoknya) az egyesület csapatmeze, sportinge. Csapatjátékosok viseljenek egyenruhát (csapatinget, blúzt, nadrágot, vagy szoknyát). Legyen mind egyforma színű és szabású csapaton belül.
11.2 Bármilyen csapatruha legyen is, nem viselhető rajta semmiféle hirdetés vagy jelzés (ami bármilyen terméket népszerűsítene) a rendezők engedélye nélkül.
11.3 Nem viselhető semmiféle fejre szerelhető berendezés (a látást és hallást segítőkön kívül) a rendezők engedélye nélkül.
12.0 Általános játék- és versenyszabályok:
12.1 Minden versenynek saját versenyszabályzatának kell lennie, ami arra a versenyre vonatkozik.
12.2 A szabályzatnak tartalmaznia kell a verseny formáját (egyenes kiesés, vigaszágas vagy körverseny) fajtáit (női, férfi, egyéni, páros, csapat, nyílt vagy zártkörű vagy vegyes a versenyzők nemére tekintettel, ifjúsági).
12.3 A WDF játékszabály iránymutatásával összhangban a WDF kijelölt szervezőinek közreműködésével kell létrehozni. Minden félreértést, amit a játékszabályzat nem tud értelmezni a WDF megbízottnak, illetve a verseny szervezőjének kell megmagyarázni, akinek a döntése kötelező és végleges.
12.4 A verseny szervezőinek joga van a verseny lebonyolításában változtatásokat, módosításokat alkalmazni minden megelőző említés vagy értesítés nélkül.
12.5 A verseny résztvevői el kell hogy fogadják a verseny játékszabályait, ahol szükséges a rendezők által kiírt kiegészítő szabályokat, mely bekerült a rendezvény programjába.
12.6 Minden játékosnak a szervezők által kijelölt hivatalnokok és szervezők felügyelete mellett kell játszania.
12.7 Az a játékos, aki nem veti alá magát a versenyszabályoknak számítania kell a versenyből való kizárásra.
12.8 Minden játékos, aki az előírt összes játszmát nem fejezi be - ez alól kivétel: betegség, sérülés vagy más nyomós érv - elveszti a jogot, hogy bármilyen díjat a verseny után átvegyen.
12.9 Ha a játékos nincs jelen a hivatalos díjkiosztáson a szervezők engedélye nélkül, elveszti a jogot hogy bármilyen díjat kapjon.
12.10 Ha bármi költség merül fel a versenyző hibájából, azt köteles megtéríteni.
13.0 Dohányzás és alkoholfogyasztás:
13.1 Minden versenyen résztvevő hivatalnok és versenyző tartózkodjon a dohányzástól és alkoholfogyasztástól, miközben versenyeznek, interjút adnak, bemutatkoznak vagy díjat vesznek át.
13.2 Azok a játékosok, akik megszegik a 13.1 pontban írott szabályt, elvesztik azt a játékot, amelyben a szabálysértés történt, és jelenteni kell az illetékes területi bizottságnak további büntetés céljából.
14.0 Hírdetések:
14.1 A szervezők jogában áll felhasználni mindenféle hirdetési anyagot, kapcsolatban a verseny szervezésével és népszerűsítésével.
14.2 A szervezők jogában áll védeni a szponzorok érdekét a hirdetési anyagok használatával kapcsolatban, amit a játékosok vagy más szponzorok használnak.
14.3 A versenyeken a játékosok, csapatok nem használhatnak olyan felszerelést, ami bármilyen terméket hirdet a szervezők engedélye nélkül.
14.4 Minden televíziós közvetítés előtt a szervezők kérésére a játékosoknak el kell távolítani minden hirdetési anyagot. Az a játékos, aki ezt megtagadja, meccsét elveszti.
15.0 Kizárás:
15.1 A verseny szervezőjének joga van, hogy kizárjon minden játékost vagy csapatot, az általa szervezett versenyből, ha a játékos hivatalnok vagy csapat vétkesnek találtatik a verseny szabályainak az MDSZ, illetve WDF alkotmányának vagy szabályzatának megsértésében.
15.2 A játékos hivatalnok vagy csapat kizárása a versenyről csal a fegyelmi intézkedések következtében lehet, a verseny akkori szabályainak értelmében.
15.3 Az MDSZ fenntartja a jogot, hogy felfüggesszen minden játékost, hivatalnokot vagy darts testületet minden hivatalos MDSZ versenytől eltiltson, amennyiben tartozásuk van az NDSZ felé.
16.0 Módosítások és kiegészítések:
16.1 Az MDSZ fenntartja a jogot, hogy a játékszabályt változtassa, bővítse, töröljön belőle, attól függően, hogy az szükségessé válik és ezt az MDSZ végrehajtó bizottsága úgy látja célszerűnek.
Kiegészítések a Magyar Darts Szövetség játékszabályzatához a SOFT szakág részére
1.0 A dart:
1.1 A játékos hozza a saját dartját, amely hossza nem lehet több 20 cm-nél, a súlya nem lehet több 18 gr-nál. Az eltérés mindkét esetben plusz 10%.
1.2 Minden dartnak legyen műanyag, tű alakú hegye, ami a testhez rögződik.
2.0 Darts gép / elektonikus:
2.1 Mindenben megegyezik a dart tábla paramétereivel.
2.2 Elektronikus vezérlése jelzi a dobott értéket, és a beállított játék törvényei szerint levonja, vagy hozzáadja. Így rögzíti a pillanatnyi részeredményt, majd a végén győztest hirdet.
2.3 Többféle játékbeállítása univerzálissá teszi.
2.4 Előnye: a gép tanítja a játékost.
3.0 Találat:
3.1 A találat akkor érvényes, ha a dart bent maradt a táblában vagy pedig érintette a tábla felületét, úgy hogy a kijelző értékelhető találatot mutat.
3.2 Találatnak minden esetben a gép által érzékelt és a kijelzőn megjelent érték számít, kivéve a kiszálló duplába dobott dartot, ami ha a gép nem is érzékelte, de a szektorban benne áll, érvényes találatnak tekintendő.
3.3 Ha az eredményjelző kimutathatóan hibás úgy a következő dobás előtt a versenybírót értesíteni kell, a versenybíró a helyzet felülvizsgálata után a játék folytatásáról illetve újrakezdéséről - esetleg másik gépen - dönthet.
4.0 Dobás:
4.1 A dobás előtt minden versenyző köteles meggyőződni hogy az eredménykijelző a helyes pályára van-e átkapcsolva és a gép megadta-e az engedélyt a dobásra.
4.2 Ha a versenyző fegyelmetlenségből a szabad jelzés előtt dobta el a dartját, a dobás érvényesnek számít, de nem ér pontot. Mielőtt a játékos a dartjait kihúzná a táblából, köteles a pályaváltó gombot megnyomni, mert ha kézzel benyomva változtat a találat értékén, abban az esetben azt a játszmát elvesztette.
4.3 Ha a játékos figyelmetlenségből nem a saját pályájára dobta el dartjait, a játék a gép által mutatott állás szerint folytatódik, a játékost figyelmeztetésben kell részesíteni, és amennyiben megismétlődik, abban az esetben azt a játszmát elvesztette.
4.4 Ha a versenyzőnek a kijelző hibája miatt kevesebb mint 3 dobása van egy dobókörön belül, és ezt a dobása előtt szóvá teszi, úgy a versenybíró jogosult a játékkör előreléptetésével a versenyzőnek a három dobást engedélyezni. Ha a versenyző dobókörét reklamáció nélkül kezdi, úgy csak a kijelző által engedélyezett dobásszáma van.
4.5 Ha a versenyző a dartját a darts tábla irányába dobja, de ezzel nem talál értékelhető szektort, úgy ez hibás dobásnak számít. Ha a kijelző nem mutatja ki a dobást (gyenge dobás), a dart eldobottnak számít. Amennyiben a dart beleáll a táblába, de a kijelző nem érzékeli a gyengén dobott dartot (hibás dobás, újradobni tilos), úgy azt benyomni tilos.
A Magyar Darst Szövetség elnöksége a játék és versenyszabályzatot 2001-ben elfogadta.
|